Education of girls in Germany

                                                                  Hartmut Glänzel, Berlin

If we look at the educational situation in Germany it seems that all is okay.
All young people must go to school for 9 or 10 years, there is no difference between girls and boys.
Also we have a lot of female teachers especially in the primary school. So we have good conditions for a good education for girls.
But if you will have a nearer look you will find new problems.

In Germany we have secondary schools with different levels. And if you see at the schools with the highest level (Gymnasium) you can see more girls than boys in the classes. And if you see at the schools with the lowest level (Hauptschule) you see more boys than girls in the classes.

And if you see at the exams, you will find more boys without exams than girls.

But on the other side, if you look at the headmasters or at the politicians or at the management stuffs you normally find much more men than women.

In short:In Germany boys are not so good in school but successful in jobs and girls are good in school but not so successful in jobs.

What do you think about this facts?

I think there could be a lot of explanations. Here some ideas:

1. If boys and girls work in a free situation you often can see girls very interested in writing and reading. But boys often are interested in playing football or computer games or exploring things.

And what does a teacher normally teach at school???

2. Normally girls do what teachers say, but boys not. The boys often have no time for writing and reading at home. They “must” play football, play with the computer or have to do other things.

3. Normally girls are more adapted than boys. Adapted pupils normally get good marks and less pupils often get bad marks. But on the other hand: If you are not so adapted and look for your own things and not for the tasks of a teacher it will be good for your own life.

4. If you will be successful in life it is often not so important to be successful in school, because often you learn in school things that are not important for your life and your job.


La educación de las niñas en Alemania

                                                                  Hartmut Glänzel, Berlin

Si nos fijamos en la situación educativa en Alemania, parece que todo está bien.
Todos los jóvenes deben ir a la escuela durante 9 o 10 años, no hay ninguna diferencia entre niños y niñas. También tenemos una gran cantidad de maestras, especialmente en la escuela primaria. Así que tenemos buenas condiciones para una buena educación para las niñas. Pero si usted va a tener una mirada más cercana se encuentra nuevos problemas.

En Alemania tenemos las escuelas secundarias con diferentes niveles. Y si usted ve en las escuelas con el más alto nivel (Gimnasio) se puede ver más niñas que niños en las clases. Y si usted ve en las escuelas con el nivel más bajo (Hauptschule) se ven más niños que niñas en las clases.

Y si usted ve en los resultados escolares, las niñas tienen mejores resultados.

Por otro lado, si nos fijamos en los ámbitos empresariales y políticos, los puestos más altos son ocupados por  más hombres que mujeres.

En resumen: En Alemania los niños no son tan buenos en la escuela, pero tienen más éxito en puestos de trabajo y las chicas son buenas en la escuela, pero no tan exitoso en puestos de trabajo.

¿Qué piensa usted acerca de estos hechos?

Creo que podría haber un montón de explicaciones. Aquí algunas ideas:
1. Si los niños y niñas trabajan en una situación de libre a menudo se puede ver a las niñas muy interesado en la escritura y la lectura. Pero los muchachos a menudo están interesados ​​en jugar partidos de fútbol o el ordenador o la exploración de las cosas.

¿Y qué hace un profesor que normalmente enseñan en la escuela??

2. Normalmente las chicas se lo dicen los maestros, pero no a los niños. Los niños a menudo no tienen tiempo para escribir y leer en casa. Ellos "deben" jugar al fútbol, ​​jugar con el ordenador o tener que hacer otras cosas.

3. Normalmente, las niñas están más adaptados que los niños. Adaptado alumnos normalmente recibe buenas notas y los alumnos con frecuencia recibe malas notas. Pero por otro lado: Si no están tan adaptados y buscar sus propias cosas y no para las tareas de un profesor que va a ser bueno para su propia vida.

4. Si usted va a tener éxito en la vida muchas veces no es tan importante para tener éxito en la escuela, porque muchas veces se aprende en la escuela cosas que no son importantes para su vida y su trabajo.




2 comentarios:

  1. Un artículo muy interesante, y creo que la situación es muy parecida en México. Sin embargo, las conclusiones me parecen apresuradas. Podríamos pensar también que la situación en las escuelas ha cambiado más rápidamente que en otras áreas de la sociedad. Que no hace tanto tiempo que las mujeres tienen las mismas posibilidades educativas que los hombres, y que aún hay cierta inercia que privilegia lo masculino en los puestos de trabajo.

    El texto parece indicar que jugar fútbol o estar en el ordenador equivale a "la exploración de las cosas", a una mayor independencia intelectual y una mayor iniciativa. Creo que hay mucho que discutir allí.

    En cuanto a la escuela enseñando cosas que no son importantes para la vida, bueno, ése es el meollo de la educación Freinet, ¿no?

    Saludos a todos. Es maravilloso tener este blog para saber lo que ocurre día a día en la Ridef.

    Sebastián Gatti
    México

    ResponderEliminar
  2. Monika Bohnheio Germany

    Jungen und Mädchen sind bei uns in der Schule gleichgestellt. Sie erhalten den gleichen Unterricht und die gleichen Noten.

    Boys and girls in our schools are treated in the same way. They participate in the same lessons and get the same marks.

    Sind Jungen und Mädchen auch gleich erfolgreich?

    Are boys and girls successful in the same way?

    Jungen machen in der Schule mehr Probleme als Mädchen. Viel häufiger müssen bei ihnen Schulpsychologen, Ärzte, Ergotherapeuten, Logopäden…. helfend und unterstützend eingreifen.

    Boys create more problems at school than girls. Psychotically trainers, doctors, ergotherapists, logopedists, … have to help and sustain much more.

    Muss die Schule sich mehr an den Bedürfnissen von Jungen orientieren?

    Should school look more intensively for the needs of the boys?

    Sind die vielen alleinerziehenden Mütter die Ursache ?

    Is the lot of divided families the reason of this problem?

    Tragen auch die vielen weiblichen Lehrerkräfte in der GS dazu bei?

    Or is the lot of female teachers in primary school another reason?


    Mädchen bekommen bessere Noten und erreichen bessere Schulabschlüsse.

    Girls get better marks and exams with higher qualifying.

    Sind Mädchen/Frauen intelligenter?

    Are girls / women more intelligent?

    Sind Mädchen /Frauen angepasster?

    Are girls / women more adapted?

    Jungen / Männer haben es in Industrie, Wirtschaft und Finanzwelt leichter, in gut bezahlte Positionen aufzusteigen.

    Boys / men can reach easier better paid positions in industry, economy and financial markets.

    Haben Jungen / Männer eine bessere Lobby?

    Do boys /men have a better lobby?

    Wie sähe unsere Welt aus, wenn mehr Frauen in entscheidenden Positionen wären?

    How would our world look like, if more women occupy important positions.

    Wie sähe unsere Welt aus, wenn sich diese Frauen nicht an männlichen (Gedanken-) Strukturen orientieren müssten?

    How would our world look like, if those women wouldn’t have to orientate at male structures and thoughts.

    ResponderEliminar